امروزه همه ی افراد در جیبشان یک گوشی دوربین دار است که هر زمان اراده کنند می توانند شروع به عکاسی کنند کاری که در گذشته امکانش نبود . همه عکس میگیرند ولی اینکه چه کسی عکس بهتری میگیرد مهم است برای اینکه شما هم جزو افرادی باشید که با گوشی خود بهترین عکس ها را بگیرید تا پایان این پست ما را همراهی کنید تا ما شما را یاری کنیم و به شما
آموزش دهیم چگونه آثاری زیبا با دوربین تلفن همراهتان ثبت نمایید.
ما قصد داریم در این پست چند تکنیک عکاسی به شما آموزش دهیم تا هرگاه با گوشی خود شروع به عکاسی میکنید خیالتان از نتیجه کار راحت باشد و آن ها را با خیال راحت در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

آموزش عکاسی با موبایل

اطمینان از تمیز بودن لنز دوربین

تلفن همراه به دلیل اینکه در جیب , کیف و یا دستتان هست اکثر اوقات لنز دوربین آن کثیف شده حالا یا با اثر انگشتتان یا گرد و خاک و کثیفی هایی از این قبیل چیز ها , پس شما اگر به شکل عادی شروع به عکاسی کنید و لنز دوربینتان کثیف باشد عکس هایتان همگی بی کیفیت و تار گرفته می شود. پس حتمی لنز دوربینتان قبل از عکاسی نگاه کنید و اگر کثیفی بر روی آن مشاهده کردید قبل از عکاسی آن را از بیت ببرید و با این کار کیفیت عکس خود را تضمین نمایید.
ذکر این نکته ضروری است که حتما تمیز کردن لنز دوربین را با یک دستمال نرم یا دستمال مخصوص لنز دوربین تمیز کنید تا لنز دوربینتان خط و خشی برندارد. دستمال های خشن لنز دوربین را خراب میکنند و کیفیت دوربین را پایین می آورد.

آموزش عکاسی با موبایل

فوکوس روی سوژه

مهم ترین و اصلی ترین چیز در عکاسی قرار گرفتم کامل سوژه اصلی در فوکوس می باشد به لطف تکنولوژی های جدید گوشی های هوشمند کار فوکوس به صورت اتوماتیک انجام میشود و فقط شما باید سوژه را مشخص نمایید تو خود دوربین کار فوکوس را انجام دهد.
البته شما پس از عکاسی می توانید با نم افزار های ویرایش عکس به عکس هایتان فوکوس دهید و یا حتی ویرایش های دیگر انجام دهید و عکس تان را جذاب تر نمایید و این نکته جا نماند که تمامی عکس هایی که شما از دیدن آن ها لذت می برید ویرایش شده اند و عکس خام نیستند.



تنظیم دستی نور عکس

در اکثر گوشی های هوشمند شما وقتی برای تعیین نقطه‌ی فوکوس روی صفحه‌ی نمایش ضربه می‌زنید، دوربین از نقطه‌ی فوکوس برای تنظیم میزان نوردهی هم استفاده می‌کند. به‌طور خلاصه نوردهی میزان تاریکی یا روشنی تصویر را مشخص می‌کند. واگذار کردن تنظیم نوردهی به دوربین همیشه ایده‌آل نیست. برای مثال اگر سوژه در بخش تاریک کادر قرار گرفته باشد این کار می‌تواند منجر به عکسی با نوردهی کلی بیش‌ازحد (over-exposed) شود یا بالعکس. اگر دوربین گوشی شما اجازه‌ی تنظیم دستی میزان نوردهی (Exposure) را می‌دهد در این شرایط از آن استفاده کنید.
برای مثال اپل در iOS 8 ابزار جدیدی را برای تنظیم دستی میزان نوردهی معرفی کرد. وقتی نقطه‌ی فوکوس را با ضربه زدن روی صفحه‌ی نمایش تعیین کنید یک آیکون کوچک شبیه خورشید کنار مربع فوکوس ظاهر می‌شود. وقتی این آیکون خورشید مانند را دیدید کافی است برای تنظیم نوردهی انگشت خود را روی صفحه‌ی نمایش به سمت بالا یا پایین بلغزانید. حرکت انگشت به سمت بالا کل تصویر را روشن‌تر و حرکت انگشت به سمت پایین کل تصویر را تیره‌تر خواهد کرد. تنظیم دستی میزان نوردهی اجازه می‌دهد کنترل بسیار بیشتری روی ظاهر تصویر نهایی داشته باشید.

آموزش عکاسی با موبایل

استفاده نکردن از زوم دیجیتال

متاسفانه اکثر گوشی های هوشمند زوم دیجیتال دارند و نه زوم اپتیکال , منظور از زوم دیجیتال این است که هنگام استفاده از زوم دیجیتال می‌افتد این است که تصویر با زوم کردن برش (Crop) می‌خورد. درنتیجه هر چه بیشتر زوم کنید به میزان قابل‌توجه‌تری از کیفیت عکس کاسته خواهد شد. اگر قصد دارید از سوژه‌ای دورتر نسبت به خودتان عکس بگیرید از زوم استفاده نکنید. به‌جای این کار نزدیک‌تر رفته و دوربین را در حالت عادی و بدون زوم استفاده به کار ببرید. بدین ترتیب حاصل کار تصویری بسیار باکیفیت‌تر خواهد شد.
اگر امکان نزدیک‌تر رفتن نبود بازهم بهتر است از زوم استفاده نکنید. به‌جای آن می‌توانید خودتان هنگام ویرایش با برش دادن عکس بیننده را به سوژه نزدیک‌تر کنید. برش دادن تصویر پس از عکاسی به شما اجازه می‌دهد روی میزانی از تصویر که قصد حذف کردنش را دارید کنترل بهتری داشته باشید. در این مثال فانوس دریایی و قایق‌ها فاصله‌ی زیادی از بندر داشتند و در عکس اصلی بسیار کوچک به نظر می‌رسیدند. ازآنجاکه امکان نزدیک رفتن و گرفتن عکس بهتری وجود نداشت من تصویر را برش دادم تا به نظر برسد به سوژه نزدیک‌تر بوده‌ام.

آموزش عکاسی با موبایل

ثابت نگه داشتن دوربین

یکی از دلایل بی کیفیتی یا تار شدن عکس ها تکان خوردن دوربین می باشد مخصوصا در زمان هایی که نور محیط عکاسی بسیار کم و محیط تاریک است. و طراحی سنسور دوربین به گونه ای است که محیط وقتی تاریک باشد سرعت شاتر پایین تر می آید و کوچک ترین لرزش منجر به تاری عکس میشود.
حال برای اینکه دوربین را ثابت نگاه دارید یا آن را با دو دست محکم نگاه دارید یا از 3 پایه های مخصوص گوشی استفاده کنید.
هنگام استفاده از سه‌پایه می‌تواند دقت خود را با به کار بردن زمان‌سنج خودکار (Self-Timer) بازهم افزایش دهید. پیشنهاد ما این است که زمان‌سنج را روی ۳ ثانیه تنظیم کنید. بدین ترتیب هنگامی‌که عکس در حال گرفته شدن است هیچ تماسی با گوشی نخواهید داشت و درنتیجه دوربین کاملا ثابت خواهد بود. شاید این راهکار به نظر زیاده‌روی باشد ولی قطعا هنگام عکاسی در نور بسیار کم مفید خواهد بود. ترفند دیگری که می‌توانید در این زمینه به کار ببرید استفاده از کلیدهای تنظیم بلندی صدای هدست به‌عنوان کلید شاتر دوربین است. برخی از گوشی‌های هوشمند به این قابلیت مجهز هستند. اگر گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند می‌تواند از شاترهای بلوتوث استفاده کنید. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود گوشی را روی سه‌پایه قرار داده و برای پیشگیری از هرگونه لرزش، بدون لمس فیزیکی با آن عکس بگیرید.



قانون یک سوم در عکاسی

ترکیب بندی در عکاسی می تواند عکس شما را بسیار جذاب کند و عکس شما چشم نواز تر می شود . یکی از مفید ترین تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی قانون یک سوم می باشد. یکی از ویژگی های قانون یک سوم که باعث افزایش اهمیت آن در یاد گیرفتنش دارد این است که در تمامی سبک های عکاسی می شود از آن استفاده کرد.
رای رعایت قانون یک‌سوم باید کادر را مطابق با تصویر زیر به‌صورت ذهنی توسط دو خط عمودی و دو خط افقی تقسیم‌بندی کنید. سپس عناصر مهم صحنه را در مسیر این خطوط یا محل تلاقی آن‌ها باهم قرار دهید. باید تلاش کنید سوژه روی یکی از خط‌های عمودی واقع شود. اگر خط افق در عکس دیده می‌شود بهتر است روی یکی از دو خط افقی قرار گیرد. ایده‌ی اصلی قانون یک‌سوم این است که ترکیب‌بندی مرکزگریز (off-center) موجب خلق تصاویری جذاب‌تر خواهد شد. دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند برای کمک به انتخاب ترکیب‌بندی بهتر امکان نمایش دادن تقسیمات (Grid) یک‌سوم روی صفحه‌ی نمایش را دارند. فعال نگه‌داشتن این تقسیمات به عکاسان تازه‌کارتر کمک می‌کند تا چشمان خود را در ترکیب‌بندی ورزیده کنند.



توجه به پس زمینه عکس

پس زمینه های شلوغ می تواند مخاطب شما را گیج و گمراه کند و حواسش را نسبت به سوژه اصلی پرت کند. در حد توان سعی کنید در چنین محیط های که شلوغ است یا رنگ های متضاد و گیج کننده وجود دارد عکاسی نکنید ولی اگر هم مجبور به این کار شدید سعی کنید عکس را سیاه سفید نمایید تا سوژه اصلی از بین نرود.
همچنین یک روش ساده دیگر این است که ارتفاع زاویه‌ی دید خود را کم کرده و از آسمان به‌عنوان پس‌زمینه‌ی عکس بهره بگیرید این روش کمک بسیار زیادی به برجسته شدن سوژه می‌کند.


با کمک این چند نکته که در بالا ذکر کردیم میتوانید بهترین عکس ها را با تلفن همراه خود بگیرید . حالا بعد از گرفتن عکس های زیبا آن ها را برای ما ( عکس اپ ) بفرستید تا ما آن ها را برای شما چاپ نماییم.