عکاسی در سفر و نکات آن

 

 

سریع عکس بگیرید
عکاسی از مردم بومی در لحظه‌های جذاب آئینی یا فرهنگی نیازمند طرز فکری کاملا متفاوت از عکاسی طبیعت می‌باشد.

در عکاسی در سفر باید سه پایه و تنظیمات ISO پائین را فراموش ونید پ در مورد کیفیت تصویر کمتر فکر کنید و بیشتر درباره ثبت لحظه‌ها بیاندیشید. همیشه در حالت باش آماده باشید و دوربین را روی فوکوس خودکار و سرعت شاتر بالا برای فریز کردن حرکات تنظیم کنید. حالا دوربین را در دست گرفته و راهی ثبت سوژه‌ها شوید. در نور روشن ISO بین ۴۰۰ الی ۱۰۰۰ مناسب است اما زمانی که نور شروع به کاهش می‌کند، ایزو را به بیشتر از ۱۰۰۰ تغییر دهید.

 

راوی داستان تازه ای باشید
دیگر همه می دانند که شمعدانی های قشنگ ماسوله در قاب پنجره هایش چقدر زیباست و یا پرسپکتیو زیر سی و سه پل چقدر جذاب است!

یک بار دیگر عنوان را گفتم را بخوانید! درست است، این موضوع ها زیبا و جذاب هستند اما دیگر از «کشف عکاسانه» خارج شده اند و کاملا تبدیل شده اند به موضوعی همه گیر. پیدا کردن ده ها عکس از گلدان های ماسوله و پرسپکتیو سی و سه پل اصفهان اصلا کار دشواری نیست و در عرض سه دقیقه می توان کلی عکس مشابه را در کنار هم قرار داد

 

 

 

فضای عکس را طبیعی نگه دارید
جالب است بدانید که یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین عکاسان جهان، یعنی هِنری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson) هیچ وقت برای عکاسی از فلش و نور فلش استفاده نکرد! هِنری معتقد بود که داشتن فلش همانند آن است که به کنسرت بروید و یک کلت هم در دست داشته باشید!

نگاهی به مجموعه آثار هنری کارتیه برسون، این عکاس مشهور و بزرگ بیاندزاید و ضمن یادگیری از عکس های جذابش، کم تر سراغ فلش بروید. سعی کنید در مواقع مختلف، از نور طبیعی بهره بگیرید و از معجزه این نور در عکس ها لذت ببرید.

 

نورپردازی را فراموش نکنید.
نور پردازی در عکاسی به خصوص برای گرفتن عکس از اشخاص بسیار اهمیت دارد. توجه به نورهای اطراف را نباید فراموش کرد. اگر نمی خواهید که اثری شبح مانند در عکس خود داشته باشید مطمئن شوید که نور از پشت سر سوژه عکاسی تان نمی تابد. بهترین زمان برای عکاسی از مناظر طبیعی و شهری،  صبح زود و  زمانی  است که تعداد کمتری از افراد در آن حوالی هستند. اواخر روز نیز  برای افزودن نورها و سایه های مهیج غروب به سوزه عکاسی زمان مناسبی است.

 

 

از لنز بسیار واید استفاده کنید
وقتی می خواهید از یک معماری عکس بگیرید حواستان به آب باشد وقتی از لنز واید استفاده می کنید تصویر آن بنا در آب می تواند پیش زمینه بسیار زیبایی برای عکس باشد. اگر آب در حرکت است می توانید با عکاسی با سرعت شاتر پایین تصویر بهتری از بنا را در آب ایجاد کنید، البته در زمان استفاده از چنین تکنیکی باید از فیلتر ND استفاده کنید تا عکس بیش از حد روشن نشود

 

لنزهای Prime
عصر، دوربین خود را در خانه نگذارید. یک لنز پرایم Prime یا ثابت روی دوربین خود ببندید. لنز 8.50 mmf، 1 لنز ایده آلی است. در تاریکی با بازترین دیافراگم ممکن عکس بگیرید. مقدار ISO را بالا انتخاب کنید تا نیازی به فلاش یا سه پایه هم نداشته باشید. با این کار بوکه های زیبایی هم ایجاد می شود. (بوکه، نورهایی در پس زمینه است که به شکل هاله هایی رنگی و دایره ای شکل در عکس ظاهر می شوند.)