تنظیمات ایده‌آل دوربین برای شفافیت در هنگام شب

مهمترین نکات عکاسی در شب

برای ثابت‌کردن حرکت در روز توصیه می‌شود از سرعت شاتر ۱/۳۲۰ با کمترین حد ۱/۱۶۰ استفاده کنید. بااین‌حال، در شب این روند تغییر می‌کند و در نواحی روشن‌تر با سرعت ۱/۲۵۰ می‌توانید عکاسی کنید؛ اما اغلب اوقات بهتر است سرعت شاتر را بین ۱/۶۰ تا ۱/۱۶۰ نگه دارید. برای این کار دست‌ها باید ثابت و بدون لرزش باشد و به فاصله‌ی کانونی وسیع نیاز دارید. برای عکاسی دستی در سرعت ۱/۶۰، کاملا باید بی‌حرکت باشید.
برای این نوع عکاسی به لنز واید نیاز دارید؛ زیرا هرچه فاصله‌ی کانونی بیشتر باشد، سرعت شاتر لازم برای حفظ شفافیت تصویر بالاتر است. همچنین، با لنز ۲۸ تا ۵۰ میلی‌متری به‌راحتی به‌صورت دستی در سرعت‌های کم می‌توانید عکاسی کنید.
استفاده از لنز پرایم سریع مثل لنز ۳۵میلی‌متری f/2 هم برای چنین حالتی مفید است. در صحنه‌های روشن‌تر، از f/4 هم می‌توانید استفاده کنید؛ اما توانایی ثبت تصویر در f/2 و f/2.8 یا حتی f/1.8 قدرت انتخاب‌ را بیشتر می‌کند.
در این وضعیت، ایزوی خود را تا حد زیادی باید افزایش دهید. تنظیمات ایزوی مناسب برای عکاسی در شب در دوربین‌های دیجیتالی پیشرفته بین ۱۶۰۰ تا ۶۴۰۰ متغیر است. درغیر این‌صورت، امکان عکاسی دستی در شب وجود ندارد. ایزوی ۳۲۰۰ و گاهی ۶۴۰۰ نیز در چنین مواقعی مفید است.
 

در ابتدا به‌دنبال منابع نور بروید

مهمترین نکات عکاسی در شب

صرف‌نظر از مکان یا زمان عکاسی، همیشه باید به‌دنبال منابع نور اصلی باشید؛ اما شب‌ها اهمیت این مسئله دوچندان می‌شود. کار را با یافتن منابع زیبای نور یا نورپردازی‌های مناسب شروع کنید و منتظر اتفاق بمانید.
به برخورد نور به سوژه‌ها دقت کنید. اگر پشت به منبع نور بایستید، با عبور سوژه‌ها، برخورد قوی نور و رنگ‌های جذاب آن را می‌توانید ببینید. اگر گشادگی دیافراگم بیشتر از f/4 نیست، با این روش بر این محدودیت می‌توانید غلبه کنید. افزون‌براین، اگر می‌خواهید دوربین به‌سمت منبع نور باشد، نور کمتر بر سوژه‌ها می‌تابد؛ اما مانند تصویر بالا، بیشتر بر تابلوی نور می‌توانید تأکید کنید. در این تصویر، به تفاوت نور در سمت چپ و راست صورت مرد دقت کنید.

 

عکاسی از زندگی روزمره‌ی شب

مهمترین نکات عکاسی در شب

بعضی از جذاب‌ترین عکس‌های خیابانی در شلوغی ثبت می‌شود. برای مثال، به پروژه‌‌ی ماسیچ داکوویکز با نام شهر پس از تاریکی (Cardiff After Dark) نگاه کنید.

 

رعایت فاصله

مهمترین نکات عکاسی در شب

برخلاف گفته‌ی کاپا، در عکاسی در شب لازم است این شیوه را تغییر دهید؛ بدین‌معنا که گاهی دورشدن از سوژه و تبدیل آن به عناصری کوچک از چشم‌اندازی کلی، ایده‌ی بهتری است. پس‌زمینه‌ها در شب زیباتر از روز است؛ بنابراین اغلب اوقات مردم به عنصر ثانویه‌ی چشم‌انداز تبدیل می‌شوند.
وقتی از سوژه‌ها دور هستید، به سرعت شاتر بالا نیاز ندارید و این یکی از مزایای عکاسی از چشم‌انداز شب است. از فاصله‌ی دور، حرکت سوژه را با سرعت ۱/۶۰ و از فاصله‌ی نزدیک، با سرعت ۱/۱۲۵ می‌توانید ثبت کنید.

 

سه‌ پایه و محوکردن جمعیت

مهمترین نکات عکاسی در شب

برای عکاسی خیابانی، معمولا بهتر است به‌صورت دستی عکس بگیرید؛ زیرا نمی‌توان اتفاقات را پیش‌بینی کرد. بااین‌حال، تنها زمانی از سه‌پایه استفاده کنید که بخواهید در مکان شلوغ عکاسی کنید.
کار با سرعت‌های پایین‌تر شاتر مثل ۱/۸ ثانیه را هم امتحان کنید. به عکس بالا توجه کنید. در این عکس، عکاس زمان زیادی برای ثبت عکس بالا صرف کرده است؛ زیرا در ابتدا منتظر پراکنده‌شدن مردم در کل صحنه و سپس، سوژه‌ای جذاب برای پیش‌زمینه مانده است.