شما باید بدانید که در هر شرایطی باید مُد فوکوس دوربین خود را تغییر دهید و شاید همین امر به نظر شما سخت باشد ولی چند راه حل ساده دارد که به راحتی قابل درک است در ادامه با عکس اپ همراه باشید تا این راه حل ها را به شما آموزش دهیم.
در این آموزش عکاسی شما عزیزان را با مد ها یا حالت های مختلف فوکوس خودکار و دستی دوربین و اینکه چه موقع از آن ها استفاده کنید آشنا می کنیم.
بیشتر دوربین های عکاسی موجود در بازار سه حالت مُد فوکوس اصلی دارند که عبارت است از :
AF-S، که تحت عنوان تک شات (One Shot) نیز شناخته شده است.
AF-C، که تحت عنوان پیوسته (Continuous) و Al Servo نیز شناخته شده است.
دستی (Manual) (گاهی اوقات به اختصار M نوشته می شود).

آموزش تنظیم فوکوس


البته برخی از دوربین های عکاسی یک مُد فوکوس دیگر هم دارند که طرفدار کمتری دارد و معمولا استفاده نمیشود این مُد تحت عنوان AI Focus یا AF-A نیز شناخته می شود.
حال به توضیح و آموزش این مُد های فوکوس می پردازیم و فرض را بر این می گذاریم شما برای فعال کرد فوکوس از دکمه شاتر استفاده میکنید.
دوربین شما زمانی که بر روی مُد AF-S تنظیم شود، به محض این که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید فوکوس می کند. و آن نقطه فوکوس قفل خواهد شد تا وقتی که شما شاتر را رها کنید.
با تنظیم مُد AF-C، زمانی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، دوربین شروع به فوکوس کردن می کند. اما هنگامی که سوژه شما حرکت می کند (یا دوربین جابجا می شود)، مجددا فوکوس خواهد کرد.

آموزش تنظیم فوکوس


توجه داشته باشید که شما می توانید در مُد AF-C به دوربین بگویید که یک سوژه در حال حرکت را در میان کادر ردیابی کند، یا به طور مداوم در مرکز تصویر فوکوس کند، و غیره.
حال باید بدانیم چه زمانی باید از مُد فوکوسی استفاده نمایید :
- مُد فوکوس AF-S
اگر شما بیشتر یک عکاس اجسام بی جان هستید (یعنی عکاس اکشن/ ورزشی/ حیات وحش نیستید)، توصیه می کنم همیشه از مُد AF-S استفاده کنید.

علت آن این است که کاربردهای زیادی دارد، از عکاسی منظره گرفته تا عکاسی خیابانی و پرتره و غیره.
شما می توانید نقطه فوکوس را در مرکز کادر تنظیم کنید، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود،
-مُد فوکوس AF-C
شما باید هر موقع که از یک حرکت (اکشن) عکس می گیرید، از مُد فوکوس AF-C استفاده کنید.
مُد AF-C به شما اجازه می دهد تا فوکوس کرده و دوباره فوکوس کنید، یا فوکوس کرده و یک سوژه متحرک را در سرتاسر کادر ردیابی کنید.
این کار در هنگام عکاسی از ورزش ها، که بازیکنان به ندرت ثابت باقی می مانند تا امکان فوکوس آسان را به شما بدهند، بسیار ارزشمند است.
مُد AF-C برای عکاسی حیات وحش و پرندگان نیز عالی است، چون شما دائما با سوژه های به سرعت در حال حرکت در بزرگنمایی های بالا سر و کار دارید.

آموزش تنظیم فوکوس


همچین اگر یک عکاس حشره هستید، با فرض این که از یک سوژه فعال مانند یک پروانه عکس می گیرید، باید از مُد AF-C استفاده کنید.
-مُد فوکوس دستی
فوکوس دستی اغلب گزینه آخر است، و هنگامی که AF-S و AF-C موفقیت آمیز نبودند به سراغ آن می روید.
فوکوس دستی بسیار بسیار کُند است. همچنین اگر قبلا زیاد با آن کار نکرده باشید، می تواند ناامید کننده باشد. اما تنها مُدی است که صرف نظر از روشنایی، و اندازه و رنگ سوژه شما همیشه دقیق است.
می دانید، موقعیت هایی وجود دارد که در آن AF-C و AF-S خیلی خوب عمل نمی کنند. در زمان هایی  که نور کم است یا سوژه شما به شدت از پشت روشن شده و یا زمانی که سوژه شما کنتراست بسیار کمی دارد باید از فوکوس دستی استفاده کرد.