همیشه این سوال برای شما مطرح بود که بهترین کاغذ برای چاپ عکس چه کاغذی است و قیمت آن چگونه است حالا امروز ما در این مقاله شما را به صورت کامل راهنمایی می کنیم تا به کمک ما بتوانید بنا به نیاز خود بهترین نوع کاغذ را برای چاپ عکس های خود انتخاب نمایید.
هر نوع کاغذ چاپ عکس برای یک کار بخصوص طراحی و تولید شده اند و شما باید حتما در زمان چاپ این گزینه را در نظر داشته باشید.

بهترین کاغذ چاپ عکس


مثلا برای چاپ عکس روی شاسی به یک مدل کاغد نیاز است برای آلبوم عکس به یک کاغذ احتیاج است برای چاپ روی بوم به یک نوع , اگر تمام این نکات در زمان چاپ رعایت شود شما یک چاپ با کیفیت و بی نقص دارید.
البته لازم به ذکر است که نوع دستگاه چاپ هم یکی از تاثیر گذار ترین عامل ها در چاپ عکس می باشد اما امروز در این مقاله بیشتر می خواهیم در رابطه با کاغذ چاپ عکس برایتان صحبت کنیم و بهترین نوع آن را به شما همراهان عزیز معرفی نماییم تا در زمان انتخاب کاغذ دچار سردرگمی نشوید.
کاغذ های بسیار زیادی برای چاپ عکس در بازار موجود می باشد که هر کدام مربوط به انواع چاپ مخصوص به خود می باشد اما ما در اینجا بیشتر در رابطه با چند نوع پر کاربرد آن ها صحبت می نماییم.
کاغذ لاستر مات یا براق , کاغذ سیلک , کاغذ متالیک این 4 مدل کاغذ از پر کاربرد ترین کاغذ ها در چاپ عکس ها می باشند که در ادامه مشخصات هر کدام را برای شما توضیح خواهیم داد و شما را با تک تک آن ها آشنا خواهیم کرد.

کاغذ لاستر مات


کاغذ لاستر مات

یکی از کاغذ های پرکاربرد , محبوب و پر فروش در میان کاغذ های چاپ عکس کاغذ لاستر مات می باشد نکته جالب توجه این کاغذ که دلیل محبوبیتش هم می باشد این است که علاوه بر کیفیت مطلوب این کاغذ قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارد که در مقایسه با سایر کاغذ ها بزرگترین مزیت آن می باشد.
از کاغذ لاستر مات بیشتر برای عکس های تیره استفاده میشود و در اکثر آلبوم های خانوادگی و عکس های چاپ شده خانواده های از این نوع کاغذ استفاده می شود چون همانطور که قبلا هم گفتی علاوه بر کیفیت بالا قیمت آن نیز بسیار مناسب است.
تمامی حسن های این کاغذ را گفتیم حالا کمی هم از معایب کاغذ لاستر مات برایتان بگوییم , کاغذ لاستر مات ماندگاری بالایی در برابر رطوبت یا گرد و غبار ندارد و باید حتما در قاب عکس یا آلبوم نگهرای شود همچنین این کاغذ کنتراست نور پایینی دارد که باید از چاپ کردن عکس های قدیمی که کیفیت پایین دارند بر روی این کاغذ اجتناب فرمایید به دلیل اینکه جزئیات در آن عکس ها پایین می باشد و با چاپ آن ها بر روی این کاغذ نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

کاغذ لاستر براق


کاغذ لاستر براق

این کاغذ هم همانند نسخه مات آن مقرون به صرفه می باشد با این فرق که این کاغذ براق بوده و باز تاب نور زیادی دارد و درخشش حاصل از آن سبب تشخیص کوچکترین جزئیات از عکس می باشد اما درخشش حاصل از آن باعث می شود که در بعضی مواقع  دیدن آن عکس در بعضی از زوایای و یا در شرایط نور  ممکن است با مشکل روبرو بشویم و به سختی بعضی از قسمت ها را بتوانیم ببینیم. کاغذ لاستر به دو قسمت لاستر براق و نیمه براق هم تقسیم می شود ولی بیشتر در بازار کاغذ لاستر براق رایج می باشد.
محاسنی که کاغذ لاستر براق دارد این است که به سبب براقیتی که دارد عکس هایی که ممکن است از لحاظ کیفیت از مطلوبیت پایینی برخوردار باشد پوشش بدهد. مورد بعدی این است که از این نوع کاغذ ها بهتراست از عکس های شاد و روشن استفاده بکنید.
معایبی که کاغذ لاستر براق دارد این است که به شدت نسبت به اثر انگشت از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و اثر انگشت به راحتی برروی این کاغذ قرار میگیرد و اگر اهل مراقبت نیستید و قصد ندارید از آلبوم هایی که روکش دارند استفاده بکنند این نوع کاغذ رو توصیه نمیکنیم زیرا ماندگاری زیاد بالایی ندارد و تماس دست آسیب پذیر می باشد.

کاغذ سیلک


کاغذ سیلک

یکی از پرکاربرد ترین و یکی از بهترین کاغذ ها برای چاپ عکس می باشد این نوع کاغذ بیشتر در لابراتوار های چاپ عکس استفاده می شود.
کاغذ سیلک بافت های درشت و ابریشمی طور دارد که این موضوع مقاومت این کاغذ را بالا تر میبرد و همچنین می توان گفت جنس و کیفیت کاغذ سیلک بهتر از کاغذ لاستر مات می باشد . کاغذ سیلک کنتراست و وضوحی بسیار بالایی برخوردار است. از کاغذ سیلک بیشتر برای چاپ عکس روی شاسی توصیه می شود. زیرا به سبب بافت هایی که روی کاغذ سیلک می باشد ماندگاری بسیار بالایی به این نوع کاغذ می دهد و برای چاپ شاسی به شدت این عکس توصیه می شود.
اگر یک کاغذ لاستر مات و یک گاذ سیلک را در کنار یکدیگر قرار دهند شما به راحتی از روی بافت های درشت روی کاغذ سیلک می توانید آن را بشناسید و تشخیص دهید.
از دیگر ویژگی های کاغذ سیلک می توان به ضد اثر انگشت بودن و بازتاب نشدن نور از سطح کاغذ اشاره کرد که در صنعت چاپ عکس بسیار مهم است.

کاغذ متالیک


کاغذ متالیک (متال)

یکی از گران ترین و خاص ترین کاغذ های عکاسی کاغذ متالیک می باشد. در کاغذ متالیک میزان نقره بکار رفته نزدیک به 90% می باشد که این امر این سطح این کاغذ را صاف و سیقلی کرده است و همچنین شفافیت کاغذ را به طور خیره ککنده ای بالا برده است.
در کاغذ متالیک کیفیت چاپ عکس بسیار بالاست به طوری که کوچک ترین جزئیات در آن قابل مشاهده می باشد و این امر به دلیل کنتراست بسیار بالایی است که کاغذ متالیک داراست.
یکی از نکات منفی کاغذ متالیک این از که به دلیل براق بودن سطح کاغذ اثر انگست براحتی بر روی کاغذ می ماند و دیگری نیز قیمت بسیار بالای کاغذ متالیک است.
در مقاله ای که نوشته شد سعد کردیم تمامی کاغذ های پر مصرف در صنعت عکاسی را معرفی کنیم لازم به ذکر است که انواع کاغذ ای عکاسی از این 4 نوع خیلی بیشتر است اما ما قصدمان توضیح اصلی ترین و پر کاربرد ترین آن ها بود .